Start szkolenia
- Czas trwania: 2 dni
Dla kogo jest to szkolenie?
- logopedów, neurologopedów
Certyfikacja szkolenia
Każdy kursant otrzymuje
- aktualną wiedzę od specjalistów w branży
- certyfikat
- materiały szkoleniowe
Program szkolenia
- Dwa ujęcia dyslalii w polskiej logopedii: tradycyjne i nowe.
- Niedostatki tradycyjnego trójfazowego modelu terapii dyslalii.
- SMURF a terapia tradycyjna. Efekt domina i samoregulacja.
- Od krzyku do głoski w wyrazie niosącym znaczenie.
- Biomechaniczna baza artykulacji. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych.
- Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych a system fonemowo-fonetyczny języka polskiego.
- Diagnoza zaburzeń realizacji fonemów.
- Podział na substytucje i deformacje – pozór prostoty czy ograniczenie?
- Analityczno-fonetyczna metoda badania realizacji fonemów.
- Ćwiczenia praktyczne: badanie artykulacji z wykorzystaniem metody słuchowo-wzrokowo-czuciowo-eksperymentalnej.
8. Główne przyczyny nienormatywnej realizacji fonemów i patomechanizm najczęstszych zaburzeń realizacji fonemów.
- Ćwiczenia praktyczne: ocena wędzidełka języka, zgryzu, podniebienia, migdałków podniebiennych, stawu skroniowo-żuchwowego, połykania, żucia, oddychania, parafunkcji zwarciowych i niezwarciowych.
9. Usprawnianie realizacji fonemów jako procedura postępowania logopedycznego.
- Procedura a metoda i strategia.
- Podstawy terapii zaburzeń realizacji fonemów w ujęciu strategicznym.
- Wywoływanie głosek – termin metaforyczny czy dosłowny?
- Analityczne i syntetyczne podejście do wywoływania głosek.
10. Kroki, metody i strategie usprawniania realizacji fonemów.
- Konstruowanie przedpola artykulacji, w tym m.in. w tym m.in. nauka oddychania i połykania w przypadku dzieci od 4 roku życia.
- Wybór sekwencji terapii głosek: rozwojowej lub terapeutycznej, w tym m.in. w przypadku seplenienia międzyzębowego, bocznego, dorsalnego, nosowania, mowy bezdźwięcznej, itd.
- Przygotowanie do usprawniania realizacji fonemu z wykorzystaniem strategii warunków progowych. Rewizja ćwiczeń warg, języka, ruchomości żuchwy.
- Wywoływanie głoski, w tym wybór ramy i metody wywoływania głoski w zależności od objawu i przyczyny zaburzeń.
- Aktywizacja głoski w większej strukturze.
- Polaryzacja głoski.
- Wprowadzanie głoski do mowy potocznej.
- Ćwiczenia praktyczne: ćwiczenia narządów mowy, nauka oddychania, w tym pozycji spoczynkowej języka i połykania, wywoływanie głosek.
Metody: wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne, film.
Prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska
Danuta Pluta-Wojciechowskajest pracownikiem Zakładu Socjolingwistyki i Społecznych Praktyk Komunikowania Uniwersytetu Śląskiego, a także czynnym logopedą. Prawie 30 lat pracowała jako logopeda w Zakładzie Ortodoncji Katedry Stomatologii Wieku Rozwojowego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Prowadzi badania dotyczące mowy osób z wadą twarzoczaszki (w tym w ujęciu kognitywnym), z zaburzeniami anatomicznymi narządu żucia, a także z dysfunkcjami czynności prymarnych. Zajmuje się patofonetyką, metodyką diagnozy i terapii dyslalii, jak również mową osób bilingwalnych.
Doktorat obroniła w 2003 roku na podstawie rozprawy „Realizacja polskich fonemów spółgłoskowych ze względu na miejsce artykulacji u dzieci i młodzieży z rozszczepem podniebienia pierwotnego i/lub wtórnego z perspektywy teorii prototypów”, a habilitację na podstawie książki „Mowa dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia” w 2012 roku.
Jest autorką licznych publikacji – artykułów i książek. Wyniki badań prezentowała na wielu konferencjach naukowych organizowanych przez środowisko logopedów, językoznawców i lekarzy – w kraju i za granicą. Prowadzi wykłady na studiach licencjackich, magisterskich, podyplomowych i specjalizacyjnych w zakresie neurologopedii w Polsce. Brała udział w pracach Komisji Rozwoju i Zaburzeń Mowy Polskiej Akademii Nauk, a także w pracach grupy ekspertów, którzy opracowali obowiązujący program specjalizacji w neurologopedii. Obecnie jest członkinią zespołu ekspertów (przy CMKP) zajmującego się sprawami specjalizacji w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia – neurologopedii. Przez kilka kadencji była aktywną członkinią Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, a także w jednej – zastępcą przewodniczącego PTL. Jest członkinią komitetów naukowych i rad recenzenckich kilku czasopism naukowych, a także redaktorem naczelnym „Forum logopedycznego”.