SMURF, w tym FTM, czyli diagnoza i terapia wad wymowy w ujęciu Strategicznej metody usprawniania realizacji fonemów wraz z Fizjologiczną terapią miofunkcjonalną

Start szkolenia

23-25 maja 2025

  • Czas trwania: 3 dni

Dla kogo jest to szkolenie?

  • logopedów, neurologopedów

Certyfikacja szkolenia

Każdy kursant otrzymuje

  • aktualną wiedzę od specjalistów w branży
  • Zaświadczenie
  • materiały szkoleniowe

Program szkolenia

  • Program szkolenia:

SMURF:   

1. Dwa ujęcia dyslalii w polskiej logopedii: tradycyjne i nowe.
2. Niedostatki tradycyjnego trójfazowego modelu terapii dyslalii.
3. SMURF a terapia tradycyjna. Efekt domina i samoregulacja.
4. Od krzyku do głoski w wyrazie niosącym znaczenie.
5. Biomechaniczna baza artykulacji. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych.
6. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych a system fonemowo-fonetyczny języka polskiego.
7. Diagnoza zaburzeń realizacji fonemów.
– Podział na substytucje i deformacje – pozór prostoty czy ograniczenie?
– Analityczno-fonetyczna metoda badania realizacji fonemów.
Ćwiczenia praktyczne: badanie artykulacji jednego lub kilku uczestników z wykorzystaniem metody słuchowo-wzrokowo-czuciowo-eksperymentalnej.
8. Główne przyczyny nienormatywnej realizacji fonemów i patomechanizm najczęstszych zaburzeń realizacji fonemów.
Ćwiczenia praktyczne: ocena wędzidełka języka, zgryzu, podniebienia, migdałków podniebiennych, stawu skroniowo-żuchwowego, połykania, żucia,
oddychania, parafunkcji zwarciowych i niezwarciowych.
9. Usprawnianie realizacji fonemów jako procedura postępowania logopedycznego.
– Procedura a metoda i strategia.
– Podstawy terapii zaburzeń realizacji fonemów w ujęciu strategicznym.
– Wywoływanie głosek – termin metaforyczny czy dosłowny?
– Analityczne i syntetyczne podejście do wywoływania głosek.
10. Kroki, metody i strategie usprawniania realizacji fonemów.
– Konstruowanie przedpola artykulacji, w tym m.in. w tym m.in. nauka
oddychania i połykania w przypadku dzieci od 4 roku życia.
– Wybór sekwencji terapii głosek: rozwojowej lub terapeutycznej, w tym m.in. w przypadku seplenienia międzyzębowego, bocznego, dorsalnego,
nosowania, mowy bezdźwięcznej, itd.
– Przygotowanie do usprawniania realizacji fonemu z wykorzystaniem strategii warunków progowych. Rewizja ćwiczeń warg, języka, ruchomości
żuchwy.
– Wywoływanie głoski, w tym wybór ramy i metody wywoływania głoski w zależności od objawu i przyczyny zaburzeń.
– Aktywizacja głoski w większej strukturze.
– Polaryzacja głoski.
– Wprowadzanie głoski do mowy potocznej.
Ćwiczenia praktyczne: wywoływanie głosek.

 

FTM:

1. FTM jako element Strategicznej metody usprawniania realizacji fonemów SMURF.
2. Rozwój czynności prymarnych w ontogenezie.
3. Model oddychania fizjologicznego.
4. Transformacja połykania. O problemach nierozstrzygniętych.
5. Diagnoza oddychania i połykania w aspekcie pracy języka w fazie ustnej z perspektywy logopedyczno-ortodontycznej oraz laryngologicznej. Analiza objawów i ich przyczyn.
Ćwiczenia praktyczne.
6. Programowanie logopedycznej terapii w przypadku zaburzeń połykania i oddychania na tle innych czynności zespołu orofacjalnego, w tym artykulacji.
7. Rewizja logopedycznych ćwiczeń tzw. pionizacji języka. Proste i złożone ćwiczenia warg i języka.
8. Strategie wywoływania wertykalno-horyzontalnej pozycji języka.
9. Etapy ćwiczeń, rodzaje ćwiczeń, nauka oddychania i połykania.
Ćwiczenia praktyczne.
– Nauka pozycji wertykalno-horyzontalnej, analiza trudności i ich przezwyciężanie.
– Nauka oddychania wraz z pozycją spoczynkową języka.
– Nauka połykania

 

Uwaga: uczestnicy powinni mieć ze sobą lusterko, kilka par rękawiczek jednorazowego użytku, kilka szpatułek laryngologicznych drewnianych.

 

Prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska

Danuta Pluta-Wojciechowskajest pracownikiem Zakładu Socjolingwistyki i Społecznych Praktyk Komunikowania Uniwersytetu Śląskiego, a także czynnym logopedą. Prawie 30 lat pracowała jako logopeda w Zakładzie Ortodoncji Katedry Stomatologii Wieku Rozwojowego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Prowadzi badania dotyczące mowy osób z wadą twarzoczaszki (w tym w ujęciu kognitywnym), z zaburzeniami anatomicznymi narządu żucia, a także z dysfunkcjami czynności prymarnych. Zajmuje się patofonetyką, metodyką diagnozy i terapii dyslalii, jak również mową osób bilingwalnych.

Doktorat obroniła w 2003 roku na podstawie rozprawy „Realizacja polskich fonemów spółgłoskowych ze względu na miejsce artykulacji u dzieci i młodzieży z rozszczepem podniebienia pierwotnego i/lub wtórnego z perspektywy teorii prototypów”, a habilitację na podstawie książki „Mowa dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia” w 2012 roku.
Jest autorką licznych publikacji – artykułów i książek. Wyniki badań prezentowała na wielu konferencjach naukowych organizowanych przez środowisko logopedów, językoznawców i lekarzy – w kraju i za granicą. Prowadzi wykłady na studiach licencjackich, magisterskich, podyplomowych i specjalizacyjnych w zakresie neurologopedii w Polsce.   Brała udział w pracach Komisji Rozwoju i Zaburzeń Mowy Polskiej Akademii Nauk, a także w pracach grupy ekspertów, którzy opracowali obowiązujący program specjalizacji w neurologopedii. Obecnie jest członkinią zespołu ekspertów (przy CMKP) zajmującego się sprawami specjalizacji w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia – neurologopedii. Przez kilka kadencji była aktywną członkinią Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, a także w jednej – zastępcą przewodniczącego PTL. Jest członkinią komitetów naukowych i rad recenzenckich kilku czasopism naukowych, a także redaktorem naczelnym „Forum logopedycznego”.

 

Ważne: Użytkowanie strony oznacza zgodę na używanie plików Cookies i innych technologii. Więcej w polityce prywatności