Start szkolenia
- Czas trwania: 2 dni
Dla kogo jest to szkolenie?
- logopedów, neurologopedów, którzy byli uczestnikami szkolenia w zakresie Strategicznej metody usprawniania realizacji fonemów SMURF (rejestrując się na szkolenie należy dostarczyć scan zaświadczenia o odbytych warsztatach).
Certyfikacja szkolenia
Każdy kursant otrzymuje
- aktualną wiedzę od specjalistów w branży
- certyfikat
- materiały szkoleniowe
Program szkolenia
Doskonalenie umiejętności prowadzenia diagnozy i terapii będzie polegało na obserwacji diagnozy, a także praktycznych ćwiczeniach rozwijających własne sprawności w prowadzeniu oceny wymowy, procesów realizacyjnych i percepcyjnych oraz analizie wyników badań i projektowaniu terapii. Osobami poddanymi diagnozie będą uczestnicy szkolenia, a także pacjenci, jakich zapewni organizator szkolenia. Będzie też możliwość konsultowania własnych pacjentów za pomocą sporządzonych przez uczestników nagrań, fotografii.
I dzień
- Wprowadzenie i organizacja spotkania.
- Karty diagnozy i zestaw pomocy.
- Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem strategii Klatka stop.
- Kontrolowane ćwiczenia własnych praktycznych umiejętności diagnostycznych z wykorzystaniem strategii Feedback i pracy w parach (lub trójkach).
- Analiza wyników badań, projektowanie działań naprawczych.
II dzień
- Diagnoza pacjentów, ustalanie działań naprawczych i terapeutycznych.
- Superwizja: analiza przypadków pacjentów z wykorzystaniem nagrań i fotografii (uczestnik będzie mógł przywieźć materiały na warsztaty).
Uczestnik szkolenia powinien być wyposażony w małe lusterko (typu laryngologicznego), duże lusterko do ćwiczeń, małą latarkę (jeśli nie ma jej w posiadanym telefonie), szpatułki laryngologiczne drewniane i rękawiczki, mus owocowy, żelki Haribo lub suszone morele, papier do jedzenia.
Prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska
Danuta Pluta-Wojciechowskajest pracownikiem Zakładu Socjolingwistyki i Społecznych Praktyk Komunikowania Uniwersytetu Śląskiego, a także czynnym logopedą. Prawie 30 lat pracowała jako logopeda w Zakładzie Ortodoncji Katedry Stomatologii Wieku Rozwojowego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Prowadzi badania dotyczące mowy osób z wadą twarzoczaszki (w tym w ujęciu kognitywnym), z zaburzeniami anatomicznymi narządu żucia, a także z dysfunkcjami czynności prymarnych. Zajmuje się patofonetyką, metodyką diagnozy i terapii dyslalii, jak również mową osób bilingwalnych.
Doktorat obroniła w 2003 roku na podstawie rozprawy „Realizacja polskich fonemów spółgłoskowych ze względu na miejsce artykulacji u dzieci i młodzieży z rozszczepem podniebienia pierwotnego i/lub wtórnego z perspektywy teorii prototypów”, a habilitację na podstawie książki „Mowa dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia” w 2012 roku.
Jest autorką licznych publikacji – artykułów i książek. Wyniki badań prezentowała na wielu konferencjach naukowych organizowanych przez środowisko logopedów, językoznawców i lekarzy – w kraju i za granicą. Prowadzi wykłady na studiach licencjackich, magisterskich, podyplomowych i specjalizacyjnych w zakresie neurologopedii w Polsce. Brała udział w pracach Komisji Rozwoju i Zaburzeń Mowy Polskiej Akademii Nauk, a także w pracach grupy ekspertów, którzy opracowali obowiązujący program specjalizacji w neurologopedii. Obecnie jest członkinią zespołu ekspertów (przy CMKP) zajmującego się sprawami specjalizacji w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia – neurologopedii. Przez kilka kadencji była aktywną członkinią Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, a także w jednej – zastępcą przewodniczącego PTL. Jest członkinią komitetów naukowych i rad recenzenckich kilku czasopism naukowych, a także redaktorem naczelnym „Forum logopedycznego”.