Dla kogo jest ten kurs?
- dla osób pracujących z ciałem, funkcją oddechową i posturalną – w kontekście terapii, rehabilitacji, komunikacji i regulacji napięcia,
- fizjoterapeutów,
- logopedów,
- neurologopedów,
- osteopatów
- terapeutów terapii oddechowej, którzy chcą lepiej rozumieć, analizować i wspierać funkcjonalny wzorzec oddechowy w pracy klinicznej.
O kursie
Oddech to coś więcej niż wymiana gazowa. To ruch, regulacja napięcia, informacja o stanie układu nerwowego i kluczowy element wpływający na postawę ciała. Ten kurs łączy wiedzę teoretyczną i praktyczne podejście do pracy z oddechem – oparty na współczesnej wiedzy z zakresu fizjoterapii, osteopatii, logopedii i neurologopedii. Uczy, jak świadomie obserwować, analizować i wspierać funkcję oddechową w kontekście pracy z ciałem.
Forma kursu
Kurs online
5 modułów
Styl: praktyczno-teoretyczny
I moduł odbył się online 10.06 (otrzymasz 30 dni dostępu do nagrania)
II moduł odbył się online 12.06 (otrzymasz 30 dni dostępu do nagrania)
III moduł 15.06.2025 – 19:00 – 21:00 na żywo plus 30 dni dostępu do nagrania
IV moduł 17.06.2025 – 19:00 – 20:30 na żywo plus 30 dni dostępu do nagrania
V moduł 19.06.2025 – 19.00- 21.00 na żywo plus 30 dni dostępu do nagrania
Cena 700 zł (obejmuje 5 modułów)
Po zakupie otrzymujesz
- 30 – dniowy dostęp do nagrania.
- aktualną wiedzę od specjalistów.
Po ukończeniu kursu kursant otrzymuje
- zaświadczenie
Program szkolenia
- Moduł 1
- Moduł 2
- Moduł 3
- Moduł 4
- Moduł 5
Moduł 1 – Czym jest oddech i jak wpływa na ciało?(część teoretyczno-praktyczna)
Cel: zrozumienie fizjologii oddechu i jego związków z układem nerwowym oraz mięśniowo-szkieletowym.
Zakres:
- Anatomia i mechanika oddechu:
• Nos, twarzoczaszka, gardło.
• Górny otwór klatki piersiowej.
• Żebra, kręgosłup piersiowy.
• Przepona.
• Trzewia.
• Miednica. - Jak wygląda prawidłowy oddech?
- Unerwienie dróg oddechowych.
- Nerw błędny oraz przywspółczulny układ nerwowy – rola w kontroli oddechu.
Ćwiczenia praktyczne:
• Świadomość oddechu w różnych pozycjach.
• Test funkcjonalny toru oddechowego.
• Ocena i samoocena jakości oddechu.
Moduł 2 – Techniki oddechowe w praktyce (część praktyczna)
Cel: doświadczenie różnych form oddychania i ich wpływu na ciało.
Zakres ćwiczeń:
- Przeponowe formy oddychania.
- Praca z oddechem w pozycjach funkcjonalnych.
- Oddech a napięcie mięśniowe.
- Integracja oddechu z ruchem i rytmem ciała.
Moduł 3 – Wzorce oddechowe a postawa ciała (część teoretyczno-praktyczna)
Cel: ukazanie wpływu sposobu oddychania na organizację postawy, napięcia mięśniowo-powięziowe oraz równowagę strukturalną ciała.
Zakres:
- Wpływ wzorców oddechowych na kształtowanie krzywizn kręgosłupa.
- Ustawienie głowy i miednicy w odniesieniu do toru oddechowego.
- Przepona jako centrum posturalne – powiązania mięśniowo-powięziowe i biomechaniczne.
- Relacja funkcjonalna między klatką piersiową, miednicą i głową.
- Funkcja oddechowa u pacjenta ze skoliozą.
- Oddech w statyce i dynamice – wpływ na napięcie i kontrolę motoryczną.
Ćwiczenia praktyczne:
• Obserwacja i analiza wzorców oddychania w różnych ustawieniach ciała.
• Doświadczanie oddychania przeponowego w pozycjach funkcjonalnych.
• Praca nad integracją oddechu z postawą – poszukiwanie równowagi dynamicznej.
Moduł 4 – Praktyka: techniki oddechowe w pracy z ciałem (część praktyczna)
Cel: rozwijanie umiejętności pracy z oddechem w kontekście napięcia, ruchu i stabilizacji w pozycjach funkcjonalnych.
Zakres ćwiczeń i praktyki:
- Praca z przeponą w różnych ustawieniach ciała.
- Oddech jako element regulacji napięcia mięśniowo-powięziowego.
- Wykorzystanie rytmu oddechowego w budowaniu stabilizacji centralnej.
- Rola pauz oddechowych i tempa w pracy z układem nerwowym.
- Integracja oddechu z ruchem – planowanie sekwencji terapeutycznych.
Moduł 5 – Nieprawidłowe wzorce oddechowe i ich konsekwencje (część teoretyczno-praktyczna + podsumowanie)
Cel: rozpoznawanie i analiza zaburzonych wzorców oddechowych oraz ich wpływu na postawę, napięcie, funkcje oralne i reakcje adaptacyjne organizmu.
Zakres:
- Oddychanie przez usta – skutki dla postawy i funkcji czaszkowo-twarzowych.
- Zaburzenia zgryzu, ustawienie języka, gryzienie i połykanie w kontekście toru oddechowego.
- Górnożebrowy tor oddechu – kompensacje i wzmożone napięcie.
- Zmienione napięcia przepony – mechanizmy, skutki, obserwacja.
- Oddech a skolioza – wzajemne oddziaływania strukturalne i funkcjonalne.
- Zamknięta postawa ciała i ograniczona mobilność klatki piersiowej.
- Wzorce oddechowe w kontekście stresu – układ autonomiczny i reakcje obronne.
Zakończenie szkolenia:
- Integracja zdobytej wiedzy i doświadczeń.
- Praktyczne wnioski do pracy z pacjentem.
- Sesja pytań i odpowiedzi.
dr n. med. Marian Majchrzycki
osteopata, terapeuta manualny, fizjoterapeuta prowadzący od kilkunastu lat praktykę zawodową. Absolwent Wydziału Fizjoterapii w Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu oraz Osteopatii w Sutherland College of Osteopathic Medicine w Belgii. Swoją wiedzę oraz doświadczenie zdobywa podczas licznych kursów prowadzonych przez nauczycieli z Polski i z całego świata: Belgia, Francja, Portugalia, Holandia, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Australia, Tybet.
Pracował w klinikach na oddziałach: ortopedycznym, neurologicznym oraz intensywnej terapii. Wykładowca akademicki na Uniwersytecie Medycznym im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu. Autor i współautor ponad 100 artykułów naukowych na temat usprawniania narządu ruchu, z zakresu terapii manualnej, osteopatii, ortopedii, neurologii, onkologii, geriatrii. Prezes Wielkopolskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii w latach 2011-2018. Twórca i redaktor naukowy monografii „Dysfunkcje narządów ruchu”. Prowadzi autorskie szkolenia dla fizjoterapeutów, logopedów i neurologopedów.