Model wykorzystywania AAC w praktyce edukacyjnej szkół oraz rodzin dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacji. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej u osób ze złożonymi potrzebami komunikacji pod superwizją.

Start kursu

15-17 maja 2026 (Szczecin)

  • Czas trwania: 3 dni

 

Dla kogo jest ten kurs?

  •  logopedów
  •  neurologopedów
  •  pedagogów specjalnych i psychologów
  •  fizjoterapeutów
  •  rodziców dzieci

Certyfikacja kursu

Każdy kursant otrzymuje

  • aktualną wiedzę od specjalistów w branży
  • zaświadczenie
  • materiały szkoleniowe
ZOBACZ DOSTĘPNE TERMINY

Program kursu

  • Blok I
  • Blok II i III
  • Umiejętności, rola i obszary aktywności komunikacyjnego partnera.
  • Warsztat – Od czego zacząć? Zachowania komunikacyjne i ich funkcja.
  • Kod komunikacyjny. Wyłanianie dominującego sposobu przekazywania informacji użytkownika AAC.
  • Organizacja przestrzeni i pozycja podczas sytuacji komunikacyjnej.
  • Użytkownicy zależni od wspomagających działań partnera.
  • Pojęcie strategii AAC: cele, przebieg i zachowania docelowe.
  • Schemat postępowania partnera. Sposoby rozwijania, podtrzymywania i ulepszania komunikacyjnych więzi.
  • Tworzenie, opisywanie i modyfikowanie strategii AAC.
  • Planowanie strategii AAC opartych na modelu aktywnym.
  • Warsztat – Określanie celów oraz elementów modelu aktywnego użytkownika.
  • Warsztat – Obszary aktywności partnera i działania partnera.
  • Warsztat – Konstruowanie pierwszych strategii i ich modyfikacja.
  • Ocena efektywności porozumiewania się – skala umiejętności komunikacyjnych z zakresu komunikacji wspomagającej i alternatywnej AAC.
  • Jak korzystać z Protokołu do Karty Oceny? Zastosowanie klucza od karty oceny w zakresie:
    przekazu informacji, budowania wypowiedzi, funkcjonalnego współgrania z rozmówcą, ogólnego nastawienia i motywacji do komunikacji.
  • Praktyka stosowania AAC – doświadczenia szkół i placówek terapeutycznych.
  • Indywidualne systemy komunikacyjne tworzone w warunkach szkolnych – perspektywa rozwojowa.
  • Budowanie systemu językowego poprzez tworzenie unikalnych kodów komunikacyjnych z użytkownikiem AAC.
  • Warsztat – Czytanie uczestniczące.
  • Wykorzystanie tablic połączonych. Poszerzanie obszarów uczestnictwa użytkownika AAC.
  • Warsztat – Organizacja przestrzeni i pozycja podczas sytuacji komunikacyjnej. Cele oddziaływania i elementy modelu aktywnego.
  • Osadzenie oddziaływań wspomagających w strategiach dotyczących planowania.
  • Zajęcia grupowe – Wdrażanie działań terapeutycznych o charakterze komunikacyjnym.
  • Rozwiązania dostępowe w zakresie dostosowania włączników w praktyce.
  • Warsztat – Organizacja przestrzeni z wykorzystaniem włączników. Identyfikowanie elementów modelu aktywnego.
  • Tworzenie bazy pomocy AAC – pliki do pobrania.
  • Planowanie komunikacyjnego systemu.
  • Konstruowanie innowacyjnych strategii AAC.
  • Korzyści z superwizji oraz analizy materiału wideo. Poszukiwanie efektywnych rozwiązań.

dr Magdalena Grycman 

dr nauk humanistycznych w zakresie psychologii, dyplomowany neurologopeda, specjalista ds. komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Jest założycielem i kierownikiem Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie.

Dostępne terminy

Miejsce Szczecin
Tryb Stacjonarny
Termin 15 maja, 2026
Czas trwania 3 dni
Cena 1800,00 
Ważne: Użytkowanie strony oznacza zgodę na używanie plików Cookies i innych technologii. Więcej w polityce prywatności